Saturday, September 6, 2008

Seni Permainan Silat Pulut

Seni Silat Pulut adalah merupakan permainan silat turun temurun dari warisan nenek moyang kita. Sejarah mengenainya tidak begitu jelas, namun terdapat 3 teori yang menyebut tentang sejarah silat ini. Sebenarnya perkataan ‘pulut’ hanyalah merujuk kepada permainan yang dikaitkan dengan pulut. Namun pelbagai jenis dan aliran silat boleh bermain sekiranya ia mempunyai permainan tapak empat. Misalnya Silat Jawa, Silat Patani, Silat Sendeng Terlak dan sebagainya.


Teori mengenainya timbul dari :

1) Permainan silat ini biasanya dipersembahkan ketika majlis perkahwinan dan biasanya pesilat2 pada zaman dahulu akan mengambil sedikit pulut dan disuapkan ke mulut pengantin.

2) Permainan silat dahulu biasanya diakhiri dengan banyak berlakunya kecederaan kepada pesilat. Dan para pendekar2 ketika itu memainkan silat ini sebagai menggantikan kepada pertempuran yang sebenarnya. Namun rahsia permainan silat ini hanyalah diketahui oleh mereka yang mengamalkannya, walaupun luarannya nampak begitu lembut dan bersopan. Begitulah indah dan cantiknya nilai tradisi Melayu. Perkara ini banyak tidak diketahui oleh generasi masakini yang sibuk kepada kebendaan dan harta.

3) Ada juga teori mengatakan permainan ini sekiranya lawan dikunci, jikalau dia bergerak maka akan semakin terkunci ibarat pulut yang melekit2.

Seni Silat Pulut – "Seni SIlat" - self defence and 'Pulut' - refered to glutinous rice which usually prepared during the wedding ceremony in Malays culture. But the truth is – this is a form/style in the art of defensing. Apart from wedding ceremony, it can be performed during the circumsized ceremony, opening ceremony etc. Enventhough there are not much written history about this kind of silat, but it can be seen from this theories : -

1) During the wedding ceremony, pesilat/pendekar (man who perform silat) took some glutinous rice and put it into the bride (both actually).

2) But some of the elders says that, it arose from most of the ideas of pendekar that usually fight in cold blodded and wretch battle. In order to avoid injuries dan calamities, such performance is created. Most of these perfoermance can be found in northern & eastern region of Malaysia.

3) Another theory – during the performance, harbouring an act such as ‘kuncian’ (to hold/grip) your opponent can be sticky as glutinous rice. The more he moves, the more he’s being gripped.

Silat such as Silat Patani, Silat Jawa, Silat Jawi, Gayung Pancasakti etc can be catogerized in ‘silat pulut’ form.

1 comment:

Anonymous said...

saya pernah sekali lihat persembahan silat pulut...mmg ckup cantik bg sy tetapi dlm lembut ada kerasnya...kebanyakkan generasi muda banyak yg tidak tahu ttg ilmu persilatan ini termasuk silat pulut...