Tuesday, September 9, 2008

Gendang Kelin' @ Gendang Peribumi


PERMAINAN ‘Gendang Keling’ ini merupakan satu lagi permainan gendang tradisi orang Melayu yang pebih popular di Kedah. Banyak versi dan teori yang menyebutkan tentang asal-usul permainan gendang ini.

i) Teori yang selalu diutarakan adalah asimilasi masyarakat India dan Melayu ketika itu, dan ianya sudah berlaku beratus-ratus tahun sekiranya teori ini benar.

ii) Dalam Ensiklopedia Dunia Melayu pula mengatakan bahawa perkataan ‘Keling’ di situ merujuk kepada perkataan ‘keliling’, dimana ketika dahulu apabila raja atau pembesar, atau majlis perkahwinan, khatan dsb; maka mereka diarak keliling kampung.


iii) Menurut guru saya pula, ia sememangnya permainan orang Melayu, disebabkan apabila gendang ini dimainkan, maka ramai kaum India berkumpul untuk melihat (mungkin disebabkan ada persamaan dari segi cara dan peralatan muzik tersebut. Paling hampir adalah kiranya kita melihat muzik Bhangra yang saling tidak tumpah peralatannya dengan gendang keling, cara permainan/lagu sahaja berbeza). Lama-lama masyarakat setempat merujuk kepada istilah ‘keling’ utk gendang tersebut.

Namun ada juga sebutan lain yang digunapakai iaitu ‘Gendang Peribumi’, tapi jarang diketahui oleh orang luar yang lebih mengenalinya dengan nama gendang keling.


Fungsi gendang ini adalah lebih kepada acara-acara yang bersifat rasmi kerana jika dilihat, terdapat persamaannya dengan Gendang Nobat, bezanya gendang nobat hanya menggunakan sebelah kayu, sedangkan gendang keling menggunakan rotan untuk muka kecil dan kayu untuk memukul muka besar.


As ‘Gendang Keling’ is another form of Malay traditional music that are rarely found in other state except in Kedah. Since now and then, few theories has been adapted to signify its existence since no documentation has been made before this.

i) The first theory referring to the assimilation between Malay and Indian society. It was long, long ago during the Sultanate period. (maybe 400 – 500 years ago).

ii) Others said that it derives from the word ‘Keliling’ (surrounding), during that period when Sultan or his man came to the village, Gendang Keling will be played as a sign of greeting. There you can see ‘Silat Pulut’ is being held by a couples.

iii) According to my Guru, many of the Indians who are attracted to the soung came over to watch, some how later on the term ‘Keling’ is used to refer the show or gendang.

No comments: